 | Voor VCOK hebben alle ouders en hun kinderen recht op het beleven van cultuur. Culturele instellingen beschikken vaak over een heel degelijk aanbod voor gezinnen met iets oudere kinderen. Gezinnen met heel jonge kinderen (0-4 jaar) vallen soms nog uit de boot. Vanuit onze visie op het krachtige kind ondersteunen we culturele instellingen met het uitbouwen van aanbod voor deze gezinnen. We geven daarbij niet alleen advies maar steken ook zelf de handen uit onze mouwen zoals onderstaand voorbeeld aantoont. VCOK is radar in het Netwerk Vitamine C dat onder andere bijdraagt aan meer uitwisseling van ervaring en kennis met collega’s uit het brede cultuur educatieve veld in binnen- en buitenland. |
In de praktijk | - De Kazematten in Gent is een artistieke ontmoetingsplek voor kinderen en jongeren. De foyer vormt het hart van dit open huis, waar iedereen welkom is, ook ouders met jonge kinderen. Samen met 4Hoog, vzw Stappen en vzw Kompas gingen we aan de slag: tijdens een participatief traject bedachten, ontwierpen en maakten we samen speelzakken die ouders kunnen uitlenen voor hun baby, peuter of kleuter. Dit deden we op basis van de Reggio Emilia methode. Het speelgoed voor de zakken werd dus helemaal zelf gemaakt, op basis van recupmateriaal.
|
| - Het thema van Krokuskriebels 2025 is spelen. VCOK-medewerker Veerle Derave ondersteunt en coacht, samen
met BAMM, medewerkers van musea en erfgoedorganisaties in het verkennen van het thema spelen als didactiek. Hoe kunnen we spelen opwaarderen, zowel voor jong en oud, waarbij we ook het intergenerationele aspect belichten. Tijdens het coachingtraject staan we o.a. stil bij de verschillende soorten spel, gekoppeld aan de ontwikkeling van kinderen. We leggen de link met de eigen praktijk van de deelnemers en ondersteunen hen in het ontwikkelen van nieuwe praktijken. We plannen een digitale intervisie om tussentijds te reflecteren en operationele vragen op te volgen. Tijdens de terugkomdag blikken we terug en delen we ervaringen, om zo samen te komen tot geleerde lessen die ons en de deelnemers in staat stellen het thema te verduurzamen binnen de werking. |
 | “Voor FARO, Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed, is VCOK een waardevolle partner bij het aanmoedigen van musea om een aanbod te ontwikkelen voor families met de allerjongste kinderen. FARO werkte al herhaaldelijk samen met VCOK in het opzetten van vormingsmomenten voor educatieve medewerkers uit musea. Telkens wordt de expertise van VCOK uiterst gewaardeerd. VCOK toont zich voor ons ook steeds als een enthousiaste partner die met veel zin samenwerkingen aangaat. Dankzij die samenwerking kan FARO musea blijven stimuleren om ook voor (allerjongste) kinderen een zichtbare plek in musea te creëren.” (Hildegarde Van Genechten, adviseur participatie en educatie bij FARO) |